Forms Yalan7eb
عزيزى الزائر - انتا تتصفح منتديات يلا نحب بصفتك زائر
سجل عضويتك الان
لتمتع بكل ما هوة جديد وحصرى معنا ننتظر تسجيلك ويسعدنا تشرفيكـ لنا
Forms Yalan7eb
عزيزى الزائر - انتا تتصفح منتديات يلا نحب بصفتك زائر
سجل عضويتك الان
لتمتع بكل ما هوة جديد وحصرى معنا ننتظر تسجيلك ويسعدنا تشرفيكـ لنا
Forms Yalan7eb
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مـرحبـا بكمـ فى منتـديات يلا نـحـب

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ساعدوني

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
طيوبه
عضـــو جديد
عضـــو جديد

العمل الترفيهي : الكمبيوتر
المزاج : سيء

ساعدوني Empty
مُساهمةموضوع: ساعدوني   ساعدوني Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 15, 2010 4:15 am

معلمه غير متزوجه حاصله على شهادات تقدير ولله الحمد علاقاتي الاجتماعيه ضعيفه جدا واميل الى الانطواء على الرغم اني لا اكره الجلوس مع الناس لاني ما القى مواضيع اتحدث معهم او لاني احس ان كلامي ما يعجب الآخرين .
قمت بتفيذ دورات لزميلاتي في العمل اسلوبي جاف في الاخذ والعطاء مع الناس اجد صعوبه في توصيل ما اريده لما اطلب شيء او ابغى افهم الاخرين شيء
ردودي لما احد يبغى مني تعليق ما اعرف ارد مع اني كنت في السابق الكل تعجبه ردودي وكلامي الآن ما القى رد او اجابه على أي كلام او سؤال واذا اضطريت ورديت طلع كلام مو مناسب او يجرح او مو نفس المطلوب من غير قصد وبعدها اتندم اقول ياليت ما نطقت بشيء
لما وحده من صديقاتي تزورني احس الوقت طويل ما القى شيء ادردش معاها
لما اجلس مع الناس احس انهم يملون الجلسه معاي لاني ما اتكلم وما اعرف اسولف في أي موضوع عشان اخليهم ينبسطون معاي في الجلسه
لما اتكلم القى كلامي جدا مختصر واردد وانا ابتكلم اخاف يطلع كلامي خطأ ,, اسفه على الاطاله بس احب ابرز اللي ابغاه في نقاط
1- ابغى اكون انسانه اجتماعيه حبوبه واستمتع بمخالطة الناس واتواصل معاهم
2- ابغى اواجه الاخرين بكل شجاعه وجراه وطلاقه بدون احساس بالتردد او الخوف
3- ابغى اتكلم بدون ما اتردد او اتلعثم وابغى اناقش بقوه واعبر عن رايي بدون ما اضايق احد
4- ابغى ما اكون ساكته وصامته طوال الوقت واحسس الاخرين بالملل معاي في الجلسه
5- ابغى اقتنع بنفسي وكل شيء
6- ابغى اعرف اكَون علاقات وابني صداقات جديده واتعرف على شخصيات جدد واتحدث معاهم بجراءه
7- ابغى صوتي يكون جهوري لما اتكلم في الجلسات العاديه لاني وانا في اثناء الشرح او الدورات يكون صوتي عالي انا اقصد في الجلسات مع الناس
8- ابغى يكون تركيزي قوي واصغائي جيد لما احد يتكلم معاي لاني اشيل هم واكون مشغوله ايش رح يقول لي او كيف رح ارد على كلامهم
9- ابغى يكون عندي اطلاع في كل شيء حولي وللعلم انا لا احب الفضول وللاسف لا اقرأ
10- ابغى اعرف اجاري الناس مع تمسكي بمباديء وارائي لانهم دائم ينتقدون مثاليتي وجديتي
11- ابغى اعرف اقول لا بطريقه مهذبه ومحترمه بدون خساره في علاقاتي مع الناس
12- اتمنى اتغير في كل شيء واثبت وجودي مع الناس واقابلهم بشجاعه وجراءه
13- اعاني من النسيان لما اجي استرجع حدث او قصه او موقف او ارقام او اسماء ينمسح من ذاكرتي كل شيء واتلخبط في سرد القص هاو الموقف او الحدث .

باختصار شديد وختاما ابغى اغير نفسي من جوا وشاكره لكم اتاحة المجال بسر معاناتي مع نفسي
والتمس العذر بالاطاله لكني والله محتاجه احد يدعمني ويوقف جنبي لذا اطلب التحدث مع اخصائيه نفسانيه عبر الماسنجر ولكن كيف الطريق لذلك دلوني ارجوووووووووووووووووكم
انا محتاجه دعمكم عبر الانترنت لاني لا استطيع الذهاب للعيادات بسهوله
yalan7eb
( مـِـديـِـر المـوقع )
( مـِـديـِـر المـوقع )
yalan7eb

العمل الترفيهي : المنتدى ..
المزاج : عااااااااالى على الاخر

ساعدوني Empty
مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني   ساعدوني Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 15, 2010 3:54 pm

اهــلا بيكى طيوبه منورة المنتدى
انا هحاول اضيف اى حاجه اواساعدكـ
والرد التانى هيكون من مشرفه القسم عند دخولها
بس دلوقتى طيوبه الى هطلبه منكـ
انكـ تعرفينـا على نفسكـ
بكـل صراحه وجراءة
واعرفى ان كلنا هنـا اخوات واصحاب
واسرة واحدة
وجربى تنزلى مواضيع معانا فى المنتدى وتشوفى ردودنا عليها
وخلى عندكـ الجراءة
قولى لنفسكـ مش هخسر حاجه لما اجرب
وردى على مواضيع واتعرفى على الناس الى معـانا
طبعا انتى ممكن تكونى شايفه الموضوع صعب
بس الموضوع سهل جدا
حاولى تطلعى من الى انتى فيه باى شكـل
عاندى نفسكـ وجربى ومش تخافى ولا تتردى
وكدة هتكون عرفتى توصلى معانا ونتعرف اكتر على بعض
وبدام عرفتى تتوصلى مع الناس داخل المنتدى يبقا مع شويه جراءة كمان
هتعرفى تتواصلى مع كل الناس بس خلى عندك ثقه فى نفسكـ ودايما خلى جواكى كلمه
مش هخسر حاجه لما اجرب
وياريت وانتى بتعرفينا على نفسكـ تعرفينا كل حاجه عنكـ
خليكى جرئيه وجربى يمكن تكسبى اصحاب واخوات ليكـى
وحاولى يا طيوبه تخلى دايما الى نفسكـ تقوليه قوليه
بدون خوف او احراج جربى انك تبدى برايك معانا
متحاوليش تبقى صامته كتير حاولى تنقى من وسط صحابك
1 او 2 بالكتير يكونومصدر ثقه بالنسبه ليكى
وتكونى بتحبيهم ويكونو همه كمان كويسين
وتبداى تهزرى وتتكلمى معاهام وتبدى بـ رايكـ معاهم وتفتحو مجال فى الكـلام
جربى وانتى على النت تدخلى على المواضيع الجديدة
تعرفى اخر الاخبار الى موجودة
تشاركى الناس فى ارائها وخلى فى بالك دايما كلمه مش هخسر حاجه
وانا عندى اراداة وهقدر اعمل الى انا عاوزة
وفى كلامك مع الناس حاولى تركزى فى الكلام وتفهمى بيتكلموفى ايه كويس
وتديهعم ردكـ وتفكرى فى الكلام وانتى معاهم وليه حصل كدة وازاى
وفى النهايه انا اتمنى ليكى التوفيق
ودة رد منى انا لـ راى لـ حالتكـ
مع العلم انى بردو دارس علم نفس وفلسفه
بس الحلم الضائع المشرفه صاحبه القسم وتفيدكـ اكتر بردو
واحنا فى انتظارها قريبا تناقشك موضوعك بردو معانا
بس دلوقتى طيوبه بكل جراءة وثقه
وخلى قلبكـ جامد وجربى وهتدخلى دلوقتى
تعرفينا على نفسك فى كل حاجه
يعنى مثلا اسمكـ منين بتدرسى ايه
عايشه حياتك ازاى قولى كل اىل تحبى تقوليه عن نفسكـ
فى انتظار ردكـ
الحب الضائع
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى
الحب الضائع

المزاج : زى الفل

ساعدوني Empty
مُساهمةموضوع: ردى على حل مشكلة طيوبة القمر..أختنا فى الله   ساعدوني Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 15, 2010 8:38 pm

ساعدوني 11623807541883065141

الحمد لله فارج الهمّ وكاشف الغمّ ، وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين......

أزيك يا طيوبة يا قمر...المنتدى منورة بيكى بجد

أولا:بما أنى مشرفة قسم العيادة النفسية وبالنيابة عن أصدقائى أحب اهديكى بوكيه الورد الرقيق زيك دة على جرأتك ومشاركتك وصرحتك..
ساعدوني SweetLavenderNosegayBIG

ثانيا:اللى عجبنى جدا فى شخصيتك أنك قولتى عيوبك قبل مميزاتك معنى كدة انك انسانة صادقة مع نفسك قبل ما تكون صادقة مع الناس ودة شىء مهم جدا.
وزى ما قالك اخى الفاضل مدير المنتدى أننا هنا أسرة واحدة بنفضفض مع بعض لان ربنا سبحانه وتعالى مخلقناش فالدنيا لوحدنا جعلنا أسباب عشان نحس ببعض.
نيجى بقى نتكلم فى مشكلتك...وهى انك شخصية انطوائية بطبعك ودة تعبك جدا وبعد تحليلى لشخصيتك حقولك اسبابها وان شاء الله حنلاقى الحل مش تقلقى:
1_دايما حسه انك وحيدة..ممكن اه يكون فى زملاء لكن الأصدقاء قليل ومش مقربين ليكى لأنك مش قادرة تكونى صداقة دائمة طبعا عدم الأختلاط والوحدة والانعزال مسببلك مشاكل كتير لأنك مش بتكتسبى خبرات من اللى حوليكى لأزم يا طيوبة تختلطى بالناس عشان تعاشرى كل الأطباع مش بيقولك فى المثل:متعرفيش انسان غير لما تعاشريه.
صدقينى يا طيوبة أنتى اللى بإيدك حل مشكلتك ....أنتى سلمية مش فيكى أى حاجة لكن أنتى انسانة حساسه مريتى فحياتك بحاجات كتير جعلتك أنك تفقدى ثقتك فالناس..دايما مش حاسه بالأمان..دايما كمان حاسه أن فى حاجة نقصاكى فى عز ما بتكونى فرحانة وكمان بتخافى تفرحى نفسك.عاجزة انك تقيمى علاقات اجتماعية ناجحة وهى دى نقطة ضعفك الأساسية.حسه أنك غريبة عن الناس.حسه انك تايه.احساسك بالوحدة قتلك برغم كل الناس اللى حوليكى.لحد كبير بتحسى أن مشاعرك مجمدة..وقلبك جامد..بس بالرغم من كدة فى شخصية مهمة فى حياتك بتحسى أن دى الوحيدة اللى بتضعفى أدامها ومأثرة فى حياتك وفى شخصيتك بشكل كبير.كمان دايما بتحسى ببرود وكسل فى عواطفك..بتحسى انها لا تتحرك ناحيه الناس فعشان كدة مش بتمتلكى الإقتراب والتعارف والتألف معهم وكمان بيبقى تعاطفك واندماجك محدود جدا مع الناس...بتحسى ان الناس مش بتعنيكى لا فى الافراح ولا فى الاحزان..دايما بتفكرى فى نفسك وفى احلامك الغير واقعية بنسبة كبيرة لانك بتحسى انك عاملة زى الشجرة البعيدة اللى مش بتحب اى حد يتلامس مع اغصانها لذلك فأنتى مش بتسمعى للناس ولا بيهمك نقدهم أو تجرحهم أو مدحهم ولا تقديرهم فيكى. ..طبعا بقى لما بيقترب منك انسان بالحب وبالمودة بتريده خائب الأمل حيث أنه يصده حاجز خرسانى كبير فى عواطفك لأنك مش بتستجيبى لعواطف اى انسان بسهولة طبعا لازم يبقى عندك القدرة على التواصل والأخد والعطا فى نفس الوقت مينفعش حاجة واحدة بس عشان كدة بتحسى دايما أنك وحيدة إلا من واحد أو اتنين من أصدقاءك حتى علاقتك بأصدقائك مفيهاش مشاركة فعلية بالخروج إلى الحياه والناس لأن بيبقى احتمال كبير بأن اصدقاءك زيك من نفس الشخصية الإنطوائية اللى بتفضل الإنعزال..بردو بتعانى من أن اهتمامتك فردية مش جماعية زى مثلا بتحبى تسمعى الموسيقى مع نفسك أو القراءة أو مشغولة فى الشغل...بتفيدى الناس بعلمك لكن شخصيتك نفسها مش عارفة تتواصلى مع الناس.فسبحان الله...ابتنسامتك قليلة جدا ودموعك من الصعب أنها تنزل غير فى أوقات حرجة وبكدة ممكن الناس تقول عنك أن عندك برود عاطفى ..علاقاتك العاطفية قليلة أيضا ويمكن بردو تكون اللى جعلك تبقى شخصية مشاعرها جامدة وهو انك انجرحتى مثلا فى حب أو انخدعتى فى قراءة شخصية حبيتها..دايما بتحسى أن الزواج عبء كبير ومشكلة لأن علاقاتك محدودة ممكن تكون حبيتى مرة واحدة بهدوء وبحذر وبصوت غير مسموع..ولحد الان بتحسى أن حبيبك حبيس فى عقلك وخيالك من غير ما كنتى بتصريحه باللى جواكى أو بميولك حتى لما كان بيميل ليكى وبيقربلك كنتى بتحاولى تبعدى عنه طبعا بتحبى تحلمى بس بتخافى من الواقع...دايما تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن.
سبب آخر من أسباب الكبت والانطوائية اللى بيصيبك وهو الخوف من الفشل أو من عدم أداء المهمة بالمستوى نفسه الذي تأملين فيه (أعلى مستوى طبعا) وكلما ازداد مستوى الكمال الذي تنشدينه ازداد ميلك الى الانطوائية.لازم تعيدي توجيه طاقتك العقلية وأيضا لستى فقط انطوائية، بل أنتى مرعوبة ولديكى الكثير من الطاقة ولكنك تهدرينها في القلق والتردد في كل شيء ولا تستغلينها في مغامرات جديدة وبناءة.. اطمئني ولا تخافي من ارتكاب الأخطاء من حين إلى آخر فهكذا يتعلم الناس ويكتسبون الخبرة والمتعة.
أيضا الاعتراف بالخطأ ومحاولة التعلم منه ,وأنك تستشيرى الأكبر منك فى أى مشكلة تواجهك لأن ما خاب من استشار
عدم الإقدام على أي تصرف يجعل الزملاء يسيئون فهمه,واجعلى لسانك حلو مع الناس وكلامك موزون قبل ما تتطلعى الكلمة من فمك تحسيبها وتخافى على شعور غيرك
عدم إفشاء أسرار العمل أو التحدث عن أشياء ليست من اختصاصك.لأن السر لو طلع ما بين أكنر من اتنين مش بيبقى سر اجعلى اصحابك يثقوا فيكى.
اكتشاف الذات وجني ثمار الموهبة:سيساعدك اكتشافك لذاتك على تطوير مقدرتك النفسية على مقاومة التوتر والقلق والاكتئاب ، واكتشاف ما لديكى من مهارات يمكن أن تستغليها في مجال عملك وتجني العديد من المكاسب.
ضعف الإيمان بالقدر .واحساسك بعدم الرضا بكل حاجة وخوفك من المستقبل احساس بيقتلك..وأيضا عدم الجرأة في اتخاذ القرار خشية الآخرين ( عدم القدرة على قول " لا "
والشك والوسواس فى كل من حولك) بسبب غدرهم بيكى فى أكتر من موقف وعدم وقوفهم بجانبك فى عز محنتك.طبعا حتسألينى والحل إيه؟ حقولك يا ست البنات:

ساعدوني Klam-gold_11

1_- التوجه الى الله سبحانه وتعالى:-
كتير من الناس عندما يواجهون المشاكل يجعل سؤاله لله أخر الأشياء التى يفعلها ومن الممكن أن لا يفكر فى التوجه الى الله مطلقا، كيف هذا؟والله هو الذى خلقنا وبيده أنفسنا وهو الذى قال: (وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) فما عليكى إلا الدعاء وعلى الله الإجابه، لكن قبل هذا لابد وأن تؤدى واجبات وفروض الله عليكى أولا فلا تقصرى فى أداء الصلاه مثلا وتقولى إنى دعوة الله، فمثلا من الممكن أن تصلى صلاة الحاجة (وهى ركعتين من دون فريضه) فى الثلث الأخير من الليل وتدعى الله بأن يثبت قلبك وأطلبى من الله ما تشاءين وكونى على تمام اليقين بأن الله سوف يجيب دعائك.ربنا يا طيوبة رب قلوب مش بيخلق عبد وينساه.حاسس بينا وفكرنا بالخير.

2- الإرادة القوية والصبر:-
لابد وأن يكون لديكى الإرادة القوية والتصميم وأن يكون لديكى دافع داخلى قوى للخروج من هذه المشكلة، فإن بقيتى ساكنة ولم تحاولى الخروج من هذه المشكلة فإنها سوف تظل كما هى ولا يوجد اى شخص يمكنه حل هذه المشكلة لكى إلا اذا أردتى أن تحليها أنتى أولا، كذلك لابد وان يكون لديكى الصبر فهذه المشكلة لن تحل فى يوم وليله ولابد وأن تحاولى دائما وبإستمرار ولا تيأسى أبدا..فاليأس هو الذى ينصر المشكلة على صاحبها، وأستعينى بالله دائما.فهو خير معين.

3_المشاركة الدائمة:-

لابد وأن تكسرى حاجز الوحدة بتواجدكى دائما فى المجتمعات – خاصة المختلطة – فمثلا من ممكن أن تذهبى لدراسة كورس كومبيوتر او كورس لغات وأيضا وتشاركى فى الرحلات وأيضا تشاركى فى الأنشطة التى تحبيها إذا كانت رياضية او فنية او ثقافية، ولابد وأن تكون على طبيعتك فى الحديث فلا تصطنعى الكلام فقط أجعلى لسانك يعبر عما بداخلك فإصطناع الأشياء يقلل من قيمتك ونظرة الناس إليكى.

4_عدم الإحساس بالخوف والخجل:-

هذه النقطة فى غاية الأهمية فهى غالبا ما تكون نصف المشكلة وهى الإحساس دائما بالخوف من الكلام ومن التوجه الى شخص والتعرف عليه، فمن الممكن أن يكون هذا الشخص معجب بفتاه ويريد أن يتحدث إليها ولكن ينتابه الخوف ويبدأ الشيطان فى الوسوسه (وهل هى سوف تبادلك الحديث إذا ذهبت تحدثت إليها – وكيف سوف تحدثها – وماذا سوف تقول لها .... الخ) أو لما تيجى تبقى نفسك تتحدثى فى موضوع جرىء شوية فبتخافى وبتتردى أو تعبرى عن رأيك بمنتهى الصراحة طبعا أحنا فى زمن الناس مش بتحب فيه الإنسان الصريح الواضح زمن منتشر فيه النفاق والرياء بشكل زائد عن الحد.هنا لابد وأن تستعيذى بالله من الشيطان وتنسى تماما موضوع الخوف فهو لن يأتى إليك إلا بالخسارة، فالخسارة هى أن تبقى مكانك، فطالما أنك تتحدثى بأدب وإحترام فما المشكلة؟؟ أهم شىء أوعى تفقدى ثقتك فى نفسك هى سلاحك.

5_عدم الأهتمام بالحاقدين:-
هناك بعض الأشخاص المرضى عندما يرون شخص وحيد يبدأون فى التحرش به وجره إلى مشاده للإستمتاع بأنه لا يوجد شخص يقف بجواره فعليكى ألا تنظرى إليهم ولا تعيرهم أدنى إهتمام ولا تنجرفى وراء كلاماتهم فهم يحاولون الوصول بيكى الى مشاده للإستمتاع بها وتكون وقتها أنتى الخاسرة فلا عليكى سوى تركهم نهائيا وبهذا سوف يقتلون غيظا (فالنار تأكل بعضها إن لم تجد شيئا تأكله).

ساعدوني Sigpic41572_1

6_اتعرفى على أصدقاء جداد وأحنا هنا أخواتك واصدقائك..اتغلبى على خوفك بارادتك وثقتك فى نفسك وكونى اجتماعية شىء فشىء مع صديقاتك ثم وسعى دائرة معارفك وأولهم أهلك وأقربائك..واجعلى من والدتك صديقة ليكى فضفضى معاها لما تكون حاجة مضايقكى.

7_مارسى رياضة المشى لانها تزيد من ثقتك بنفسك من خلال مظهرك

8_لا تجلسى لوحدك تندبى حظك 00فالعمر ستعيشينة مرة واحدة 00ولا يوجد لديكى وقت لتحزنى

ساعدوني Adc20321

9_تقوية الإيمان والصلة بالله عز وجل.فإذا اطمأن القلب اطمأن سائر الجسد ، وحتى يتحقق الإطمئنان لابد من تحقق الإيمان..وإذا الإيمان ضاع فلا أمان :: ولا دنيا لمن لم يحيي دينه........جاء في الحديث عند أحمد في المسند : " إن الإيمان إذا دخل القلب انفسح وانشرح "
وتحقيق الإيمان بالله جل وتعالى .يتحقق بأمور :
أ- معرفة الله بأسمائه وصفاته . تعلّما وتدبرا وتحقيقا لآثاراها في الأرض .
إن اسم الله ( الصبور ) يورث العبد الصبر .
واسمه ( الحكيم ) يورثه الإطمئنان لأنه يؤمن أن الله حكيم بما يقدره عليه .
واسم الله ( الرحمن الرحيم ) يورثه اللذّة .
واسمه ( المانع المعطي القابض الباسط ) يورثه الرضا والقناعة .
وهكذا حين يتحقق الإيمان الحق بأسمائه جل وتعالى فإن العبد يزول ما يجد في قلبه من الهم و
الاكتئاب والحزن .
ب- الصبر والاحتساب .
ج- الأذكار والتحصينات الشرعية .
ء- قراءة القرآن .
ه_البعد عن الفواحش والآثام .

2_تغيير الروتين: يعنى اللى بتباتى فيه بتصبحى فيه مش ينفع كدة..جددى من حياتك ب:
(السفر - تغيير المنزل - تغيير العمل . . التجديد في الزيارات . . )

سافرى ففي الأسفار خمس فوائد *** تفريج هم واكتســــــاب معيشة

10_ الابتسامة:ابتسمى للحياه وافرحى..افرحى ياطيوبة وبطلى تشيلى جواكى الهموم
ساعدوني Smile2

شوفى جمال الإبتسامة دى..بذمتك مش قمر يا طيوبة..عوزاكى تقليدها وتبقى احسن منها كمان
ساعدوني Mdbscom-6bcc4da941

11_التفاؤل .
تفاءلوا بالخير تجدوه...
وكان صلى الله عليه وسلم يعجبه الفأل:
ومن الفأل :
1- الكلمةالطيبة .
2- الاسم الحسن .
3- حسن الظن بالله .
يذكرون أن أحدهم سقط من الطابق العاشر ، وفي أثناء سقوطه قابله رجل في على شرفة النافذة في الدور الرابع فسأله : كيف أنت ؟!
فأجاب الساقط : لا زلت بخير حتى الآن......ههههههههههههههه سبحان الله:له فى ذلك حكم.

ساعدوني 25771

فاللهم يا سامعاً لكل شكوى . .
ويا عالماً بكل نجوى . .
ويا كاشفاً لكل بلوى . .
اكشف هم المهمومين ونفّس كرب المكروبين
اللهم اجعلنا أغنى خلقك بك . .
وأفقر عبادك إليك . .
وهب لنا غنىً لا يطغينا . .
وصحة لا تلهينا ..
وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين .

وأتمنى أكون فيدتك بمعلوماتى وحل للمشكلة وأكون قدرت أنى اتقرب لشخصيتك وافهمك..وعوزاكى تتبعينى أول بأول وأى مشكلة تواجهك فضفى بلاش تكتمى جواكى عشان نلحق حل لها..وربنا يجعلنى عند حسن ظنك وأنا أختك ياسمين..فى أى وقت حتلاقينى جمبك فى فرحك..فى حزنك..مش تقلقى من أى حاجة.والمنتدى بيتك التانى
ومستنية ردك على كلامى...وقوليلى أنا حللت شخصيتك بنسبة كام فالميه %....
والله المستعان.........
ساعدوني %D8%B5%D9%88%D8%B1%20%D8%B9%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%82%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AF%D9%8A%D9%82
من ياسمينا (الحب الضائع).............
ساعدوني 24c3178256
طيوبه
عضـــو جديد
عضـــو جديد

المزاج : سيء

ساعدوني Empty
مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني   ساعدوني Icon_minitimeالأربعاء يونيو 16, 2010 3:20 pm

تحليلك صحيح 100 % بس الا انك ذكرتي حكاية حب لشخص هذا غير صحيحه يمكن افكر في الزواج بس ما في حكايات مثل كذا ومشكوره على تجاوبك معاي واتمنى التواصل بشكل اكثر

ساعدوني
صفحة 1 من اصل 1